Corona: tips om je goed te blijven voelen.

 

Het speelt nu al een tijdje: COVID-19. Ookwel het coronavirus. Het is het gesprek van de dag en iedereen heeft er wel een mening over.

 

Inmiddels zijn we alweer een aantal maanden in de ban van het coronavirus. En ondanks dat we allemaal positief proberen te blijven en iedereen creatief aan nieuwe thuishobby's begint, is er ook een keerzijde.

 

Wij bij Jess GGZ zien namelijk dat veel mensen tegen verschillende dingen aanlopen door het 'nieuwe normaal'. We zien dat mensen vaker worden aangemeld met angstklachten. Angst die er voorheen niet was. Daarnaast ervaren mensen soms meer stress dat versterkt kan worden nu iedereen thuiswerkt en er minder ruimte is voor ontspanning. Maar ook voor kinderen die moeite hebben met veranderingen is deze periode niet prettig.

 

Daarom willen wij graag mensen helpen om deze spannende periode door te komen. Hier komen een paar tips:

  • Beperk het kijken naar het nieuws/social media. Voor je het weet zit je een uur te scrollen en kom je van het ene bericht in het andere. Hierdoor krijg je nog meer stress.
  • Gebruik je telefoon vooral om in contact te zijn met anderen. We hebben allemaal behoefte aan contact, maar moeten dit nu anders vormgeven. Bel vaker en bedenk samen online activiteiten zoals een pubquiz, spelletjes spelen, video maken, etc.
  • Blijf bewegen! Nu het winter is en bijna alles dicht is het moeilijk om actief te blijven. Toch is dit erg belangrijk om onszelf goed te blijven voelen. Door te bewegen en buiten te zijn maakt ons lichaam stofjes aan waar we blij van worden. Dus trek je jas aan en ga lekker naar buiten!
  • Vraag om hulp als je je alleen voelt. Vind je dit moeilijk? Begin met een kleine vraag, je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.
  • Geef zelf hulp. Ken je iemand die alleen woont? Of ken je iemand die het moeilijk heeft? Biedt hulp aan of vraag aan anderen of je ze ergens mee kan helpen. Of stuur iemand een lief kaartje, misschien wel zelfgemaakt!
  • Routine & Structuur erin houden. Dit is erg lastig omdat de regels vanuit de overheid steeds veranderen. Het vraagt dus steeds van ons om flexibel te blijven en de structuur weer aan te passen. Toch helpt het ons om houvast te hebben in deze onzekere tijden. Zorg dus voor een weekplanning en plan leuke activiteiten in, ook al zijn deze nu anders dan we gewend zijn.
  • Blijf positief. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moeten we hier in deze periode actiever mee bezig zijn dan normaal. Geef elkaar complimenten of schrijf zelf elke dag twee dingen op die goed zijn gegaan. Let op: kleine dingen zijn al goed!
  • Benoem emoties van de ander. Nu we meer bij elkaar zijn kunnen er meer onderlinge frustraties komen. Wanneer je de emotie van de ander benoemt laat je zien dat je de ander begrijpt. Hierdoor zullen frustraties sneller afnemen. Daarna kun je samen kijken wat je kunt doen om tot een oplossing te komen.
  • Ga niet mee in de paniek, maar wees realistisch ten aanzien van de situatie. Erken de onzekerheid rondom de situatie, maar houd je eigen angst zo veel mogelijk bij je kind of anderen weg.
  • Wil je meer tips? Op Therapieland kun je verschillende online programma's volgen rondom Corona. Ben je al in zorg bij Jess GGZ, dan kun je via ons een account aanmaken. Maar ook anderen kunnen gratis gebruik maken van deze programma's via deze website: https://therapieland.nl/programmas/corona/
  • Heb je toch meer hulp nodig? Meld je dan aan voor psychologische hulp via onze website. Wij blijven ook nu gewoon open!

 

Samen gaan we voor een goede gezondheid, zowel fysiek als mentaal!