Mediteren


Mediteren, yoga, mindfulness. Wanneer ik 1 van deze termen hardop in de spreekkamer zeg, kijken de meeste cliënten mij aan alsof ik ineens een vage zweeftante geworden ben. Ondanks dat het steeds hipper is geworden om ‘je werkelijke zelf’ te ervaren, zijn er ook nog velen die het maar een beetje apart vinden.

En juist wanneer veel mensen iets apart, gek of onzinnig vinden, wil ik er meer van weten. Want ook ik zie mijzelf nou ook niet op een matje liggen met mijn benen hoog in de lucht.


Toch wil ik jullie even meenemen in mijn ervaringen met mediteren (mindfullness heb ik nog niet geprobeerd en yoga laat ik nu even achterwege). Want ik ben iemand die altijd bezig is met van alles en nog wat. Mijn to-do lijst is mijn houvast. En pas wanneer ik deze lijst af heb gewerkt, heb ik voor mijn gevoel rust. Het probleem is alleen dat die to-do lijst nooit echt klaar is. Er is altijd wel iets te doen. Ik kijk uit naar het moment van vakantie en gun mijzelf dan pas echt rust.

 

Maar waarom niet ook meer rust creëren in het dagelijks leven? Ik ben sinds een paar weken begonnen met mediteren omdat ik wil leren meer stil te staan bij het nu. Dus na het avondeten, wanneer de dag voorbij is, installeer ik mijzelf tussen veel kussens op het zachte vloerkleed. Ik zet de tv aan, waar ik via een app een meditatie kan uitkiezen. Dit vind ik fijn omdat iemand mij er doorheen praat. In het begin voelt het wat onwennig. Alsof ik nog iets moet doen. Alsof ik iets speciaals moet voelen met deze oefening. Maar de kunst is juist om dit alles even los te laten. Niets hoeft nu. Enkel alleen maar er zijn. Na een aantal dagen zakt het gevoel van deze onwennigheid weg en geef ik mij steeds makkelijker over. Overgeven aan mezelf, zonder dat ik bezig hoef te zijn met mijn to-do lijst of alles wat er die dag gebeurt is.

 

En wat heeft dit nu dan te maken met behandeling? In de behandeling merk ik vaak dat cliënten ook veel bezig zijn met het verleden en de toekomst. Het verleden beïnvloed je gevoelens. Een vervelende ervaring neem je mee in je hoofd en beïnvloed hoe je er nu tegenaan kijkt. Stel je bent in het verleden afgewezen op een sollicitatiegesprek, dan kan het zijn dat je in het nu opnieuw denkt dat het mis zal gaan. De toekomst beïnvloed ook je gevoelens. Opmerkingen als: 'Stel dat iedereen mij uitlacht?' of 'Stel dat ik het nou niet kan?'

 

Wanneer je bezig met bent je het verleden en heden, sta je niet stil bij het nu. Met mediteren oefen je dit. Hierdoor verminderen vervelende gevoelens zoals angst, stress of somberheid.

 

Dus. Ik zou zeggen: ga er eens lekker voor zitten. Al is het maar 10 minuten (deze tijd besteden we ook aan  onnodig lang scrollen op social media), en probeer het eens uit. Kijk of het je lukt om wat meer los te laten, in het nu te komen en zie wat het met je doet op dát moment.

 

Geschreven door behandelaar Jessica Lodeweegs.