Help een paniekaanval!

 

Het ene moment zit je rustig te werken op school en het andere moment zit je in de kantine met zweethanden, hartkloppingen, een onregelmatige ademhaling en erg veel onrust. Help, een paniekaanval!

Wat bij mij typerend is voor de paniekaanval is dat het me overvalt. Het komt ineens opzetten. Ik krijg last van zweetaanvallen, hartkloppingen en het gevoel dat je elk moment dood kan gaan. Mijn ademhaling gaat super snel en onregelmatig. Zo'n aanval herken ik inmiddels en ik weet mezelf nu te kalmeren maar het blijft altijd een gek iets. Iets wat je niet ziet aankomen maar er gewoon ineens is. In het begin had ik veel mensen om me heen nodig om me weer "terug te brengen" naar een "normale" toestand. Het hielp enorm dat mensen om me heen me probeerde te verzekeren dat er niks aan de hand was en dat het snel weer weg zou gaan.

 

Tips bij een paniekaanval:

 

1. Wordt je bewust van de misinterpretatie. Tijdens een paniekaanval kunnen lichamelijke gevoelens verkeerd geïnterpreteerd worden. Je kan hartkloppingen verwarren met het begin van een hartaanval, of duizeligheid met het idee flauw te vallen. Terwijl deze sensaties in werkelijkheid gerelateerd zijn aan de angstreactie. Door die misinterpretatie word je nog angstiger, en krijg je nog meer last van hartkloppingen en duizeligheid. Als je je hiervan bewust bent, en kan bedenken, dat een paniekaanval heftig is, maar niet gevaarlijk, zal je minder snel in de paniekaanval terecht komen.

 

2. Blijf doen wat je altijd doet. Het is begrijpelijk dat je liever geen paniekaanval meer mee wilt maken. Om die reden ga je soms bepaalde plekken of situaties uit de weg. Dit werkt vaak even, maar op de langer termijn zal je angst niet verdwijnen. Door juist datgene te gaan doen wat je spannend vindt, zul je ervaren dat deze afneemt.

 

3. Let op ademhaling. Door meer vanuit je buik in plaats van je borst te ademen, kan je de spanning uit je lijf halen. Bovendien zorg je op die manier voor afleiding van de angst. Oefen op een rustig moment met ademhalingsoefeningen. Dit maakt het makkelijker om het ook in te zetten tijdens een paniekaanval.

 

4. Praat over je klachten. Zoals Nora al beschreef is het heel fijn wanneer anderen je kunnen helpen. Een luisterend oor kan steunend zijn. En bedenk, paniekklachten komen veel voor. Misschien herkent die ander je klachten wel, en merk je wel dat je niet de enige bent die hier last van heeft.

 

Heb jij ook last van paniekaanvallen en heb je behoefte aan professionele hulp? Bij Jess GGZ bieden we behandeling voor paniekklachten. Neem contact op met Jess GGZ en kijk wat wij voor je kunnen betekenen.