Weg met dat rotgevoel! 

 

We kennen het allemaal. Van die momenten waarop je je rot voelt, boos bent of eigenlijk heel erg bang. Het liefst wil je zo snel mogelijk van het gevoel af. De ene doet dit door de gevoelens weg te stoppen, de ander gaat het tegenovergesteld doen van zijn of haar gevoel en zo zijn er nog 100 manieren om er mee om te gaan.

 

Vaak hebben we niet eens door wat we nu echt voelen, of we luisteren er niet naar. Dit komt omdat onze gedachten er van alles van vinden. “Waarom kan je dit nu niet?”, “Niemand vind je leuk.”, “Laat maar het heeft toch geen zin.” Iedereen heeft zo’n intern stemmetje dat het heerlijk vind om kritiek te geven aan jezelf. En vaak hebben we het niet eens in de gaten.

 

In therapie leer je daarom niet om gevoelens te doen verdwijnen en leer je niet dat het leven altijd zonneschijn is. Je leert jezelf, je gevoelens, je gedachten beter kennen. Je leert er anders door te handelen zodat dat rotgevoel je niet steeds overkomt en je opnieuw in dezelfde valkuil stapt. Dat noemen wij in vaktermen nu: CGT, ook wel: cognitieve gedragstherapie. Een bewezen effectieve behandeling voor veel psychische problemen.

 

Heb je veel last van negatieve gevoelens? Angstklachten? Of gaat die dip maar niet over? Het komt vaak voor, maar blijf er niet mee rondlopen. Meld je nu aan via onze website voor hulp.